Zeekr описва 001 като „луксозен shooting brake“. По същество това е завладяващо изцяло електрическо комби в същия дух като Porsche Taycan Turismo , но с цена, която всъщност е по-близо до изгодния MG5EV .

Чакай, какво е Zeekr?

А, да, вероятно трябваше да започне с това. Zeekr е една от многото марки само за EV под мегачадъра на Geely. Създадена е едва през 2021 г., но вече твърди, че има над 150 000 автомобила по пътищата в Китай, докато Zeekr Europe се събра през 2022 г. и ще започне доставките на този 001 и кросоувъра X следващия месец. Говорете за бързо покачване.

И ако мислите, че разпознавате 001 от някъде другаде, това е защото той започна живота си като концепцията Lynk & Co Zero през 2020 г. 

И така, ще мога ли да си купя такъв в Обединеното кралство?

Добър въпрос. Засега отговорът е не. Няма да можете да получите X или 001 във Великобритания веднага, но европейският шеф на Zeekr Спирос Фотинос потвърди, че пазарите с десен волан могат да получат автомобили през следващите няколко години. Първоначално продажбите ще се проведат в Швеция и Холандия, а Белгия, Франция, Германия и Норвегия ще последват скоро след това.

Но дори и тези страни няма да получат флагмана на Zeekr – 001- FR . Това е специално издание само за Китай с четиримоторно задвижване с 1265 к.с. и възможност за завъртане на резервоара като, ъъъъ… танк. Побъркани.

Какви са характеристиките на автомобилите, предназначени за Европа?

Е, гамата 001 започва с версията „Long Range RWD“. Това използва един двигател за задвижване на задните колела с много разумните 268 к.с. В резултат на това ускоряването от 0 до 100 км/ч отнема 7,2 секунди, а батерията от 100 kWh може да осигури пробег от 385 мили. 

Следващата стъпка е „Performance AWD“, който добавя допълнителен двигател към предната ос за общо 537 к.с. и време за ускорение от 0 до 62 мили в час от 3,8 секунди. Максималната скорост е една и съща и за двата при 124 мили в час, но допълнителното натискане означава, че максималният обхват от същата батерия пада до 367 мили. 

В горната част на дървото е „Privilege AWD“. Това използва същото задвижване с двоен двигател и батерия, но обхватът отново пада до 360 мили благодарение на допълнителното тегло на допълнителния комплект и системата за активно въздушно окачване.   

Как се кара?

Първото нещо, което трябва да се отбележи тук е, че 001 е базиран на същата платформа за устойчиво изживяване (SEA) като предстоящия Polestar 4 , но марките на Geely получават много автономност, така че е малко вероятно да можем да прочетем много в Polestar от нашето шофиране 001.

Ще започнем с пълномасленото оборудване Privilege, което със сигурност се чувства достатъчно бързо благодарение на задвижването на четирите колела и 537 к.с. Макар и странно за EV, всъщност не бихме имали нищо против малко по-бърза реакция на газта, когато сме в спортен режим. 

Усеща се тежък (не е изненада, като се има предвид, че тежи над 2,3 тона), но все пак се върти добре. Разбира се, кормилното управление не е благословено със страхотно усещане, но можете да поставите 001 на пътя доста уверено. Спирачките са също приемливи, въпреки че режимът на задвижване с един педал трябва да спре с малко повече енергия, когато свалите газта, а ABS се нуждае от по-добро калибриране, за да спре 001 да блокира при спиране на неравни повърхности. 

И въпреки че спецификацията на Privilege използва фантастично въздушно окачване, трябва да има повече вариации между различните настройки. Казаха ни, че колата, която карахме, беше предсериен прототип, но беше малко прекалено подскачаща във всички режими на задвижване. 

Както при много електрически автомобили, по-простата едномоторна кола всъщност изглежда като тази, която трябва да изберете. Настройката на пасивното му окачване е меко пружинирана и може би е малко прекалено хлъзгава, но по-прогресивното ускорение, по-плавното возене и по-дългият пробег се комбинират, за да направят доста убедителен Grand Tourer.

Основният проблем с начина на задвижване на 001 обаче не е свързан с хардуера. Подобно на X, 001 има система за наблюдение на водача, която гарантира, че гледате пътя пред вас. За съжаление, камерата се блокира от спиците на волана, когато решите да завиете зад ъгъл, така че постоянно сте бомбардирани със звукови сигнали и предупредителни съобщения на дисплея с цифров циферблат, а това не е система, която можете да изключи. Молете се това да е само функция за предпроизводство.

Ефективно ли е?

Е, при сравнително ентусиазирано шофиране по селски пътища видяхме средно 2,8 мили/kWh в двумоторния Privilege. Не е страхотно. Въпреки това, по същия маршрут в Long Range RWD получихме средно 3,4 мили/kWh. Това е доста средно в EV играта.

Последното също е по-изтънчено. Той носи 21-инчови джанти, а не 22-те, които са стандартни за двойните двигатели, и в резултат на това има много по-малко шум от пътя. Не очаквайте обаче нищо близко до нивата на изтънченост на BMW i4 . 

Какво е вътре?

Ето къде 001 си връща известно доверие. Интериорът е наистина приятно място, дори ако се чувствате малко като да седите в чифт от онези обикновени спортни маратонки без марка, които понякога виждате за продажба в супермаркетите. Не можем да разберем защо Zeekr не избра по-разпознаваема значка.

Както и да е, материалите тук са добри, има много място (дори на задните седалки) и има много розово злато, за да освежи нещата. Освен това се чувства добре сглобен, въпреки че, разбира се, бихме искали повече физически бутони. Почти всичко се контролира от 15,4-инчовия централен екран на информационно-развлекателната система (включително регулиране на колелото и огледалото), който реагира на вашите въведени данни, ако е малко прекалено сложен

Но дали е малко изгодно?

Може да се каже така, въпреки че всичко, което струва £50k, вероятно не трябва да се описва като изгодна сделка. И все пак, вие получавате почти всички технологии на Zeekr като стандарт дори за началното ниво Long Range RWD и това започва от €59 490 в Холандия. В сравнение с базовата цена на Porsche Taycan Sport Turismo в същата страна (99 500 евро), това изобщо не е лошо. 

Очевидно на Zeekr липсва изживяването при шофиране и разпознаваемостта на марката на Porsche, но с 539 литра багажно пространство и 200kW бързо зареждане това е практично EV за тези, които не искат SUV. Смятаме, че колкото повече от тези опции, толкова по-добре.