Volkswagen вече официално представи ревизирания ID.3, в който качеството на интериора трябва да бъде значително подобрено. Задвижванията остават непроменени (засега). Вече имахме възможност да седнем в обновения модел.

Премиерата на ревизирания ID.3 беше предшествана от необичайна процедура: В началото на декември VW промени конфигуратора на своя компактен електрически автомобил и добави бележка, че срокът за доставка вече е удължен до четвъртото тримесечие на 2023 г. Според сегашните ни планове, ние вече ще произвеждаме ID.3 в неговата подобрена версия по това време. В резултат на това към момента на доставката ви вече няма да можем да доставим автомобила, показан в конфигуратора или договора в деня на вашата поръчка, а модела ID.3, който вече е доразработен“, беше каза по това време.

С други думи, ID.3 в предишната си форма вече беше разпродаден до планирания край на производството. Тъй като VW не искаше клиентите да поръчват нещо, което след това нямаше да бъде доставено в тази форма, те трябваше или да наложат спиране на поръчката и да изключат конфигуратора. Или е трябвало да информират клиента, че нещо ще се промени – дори ако все още не могат да кажат точно какви ще бъдат тези промени. Волфсбург явно е избрал втория вариант.

На предварителна среща, electrive успя да получи впечатление за резултата от тези надстройки на модела. Дори промените по каросерията да са минимални – както се подозира от публикуваните скици – новият дизайн е поразителен. Или поне, че нещо е различно. Например, фаровете и големите части на каросерията са все същите. По-свежото впечатление се постига само благодарение на няколко детайла.

Предната броня например е преработена. „Приятелското“ лице с „усмивката“ на тесния въздухозаборник е преосмислено и допълнено отстрани на бронята от вертикални въздухозаборници за „въздушна завеса“, която има за цел да подобри въздушния поток около предните колела – и в същото време изглежда малко по-спортен. Пастилите, които преди са били позиционирани там, са изчезнали напълно, а фолиото за смучене вече не е налично на С-колоната. Освен това предният капак вече е изцяло в цвета на каросерията, черният елемент при прехода към предното стъкло е изчезнал. Тъй като съществуващата преди това черна лента над държача на регистрационния номер също е изчезнала, делът на боядисаните елементи отпред се е увеличил значително.

Отзад промените са по-малко мащабни. Осветени са само външните елементи на задните светлини, които са интегрирани в каросерията. Въпреки че задните светлини се простират в капака на багажника, те са останали тъмни, тъй като VW се отказа от допълнителното окабеляване, монтирайки само рефлектори там. Откакто VW се сбогува с ID.3 от €30 000 поради цените на суровините и кризата с полупроводниците, бюджетът вече не е толкова ограничен.

Промяната в стратегията по отношение на икономиите обаче е най-забележима в интериора. Тук критиките към големите панели от твърда пластмаса бяха особено силни – и с право, както самият VW сега признава и вече обяви решение. Обратната връзка от клиентите беше ясна. За да се постигне базовата цена от 30 000 евро, трябваше да се направят икономии в много области.

И нещо наистина се е променило, защото дори по-основното оборудване е значително подобрено: относително безконтурната базова седалка вече не се предлага, най-простата версия на централната конзола е отпаднала, както и големи части от твърдата пластмасова облицовка – в долната част все още е монтирана по-твърда пластмаса, наред с други неща за здравина. Видимите елементи по вратите и таблото обаче вече са направени от разпенен материал. Това не само изглежда по-луксозно и най-накрая подходящо за ценовия клас, но също така се усеща. Поне отпред, защото твърдата пластмаса все още се използва в задните врати.

В допълнение към подобряването на интериора, устойчивостта също трябва да бъде увеличена: ID.3 вече е напълно без животни, дори капакът на волана вече не е направен от кожа, а реплика. В същото време делът на рециклираните материали също е увеличен, например в капаците на седалките, килимите или тапицериите. Микрофибърният материал „Artvelours Eco“, който се състои от 71 процента рециклиран материал, е използван за облицовките на вратите и покривалата на седалките. Другият ID. моделите също трябва да използват повече рециклирани материали от 2023 г. – в ID. Buzz, VW въведе някои рециклирани материали, които също ще бъдат използвани в ID.4, ID.5 и предстоящия ID.7 в бъдеще.

Капакът на волана при ID.3 е нов, но самият волан не е нов. Връщането на контролните бутони на воланите, обявено от шефа на марката VW Томас Шефер, все още не е внедрено в актуализацията ID.3. Както се чу в кулоарите на преди събитието, това не се дължи на съществуващи договори за доставка или липсващи части. При разработването на целия MEB просто не е планирано да се инсталират волани с бутони – съответно електронната архитектура не е предназначена за това. Това означава, че са необходими по-задълбочени интервенции от простото монтиране на различен волан във фабриката. Ще дойде, но по-късно.

От друга страна, дванадесет-инчовият дисплей, познат от ID.4, също е стандартен в ID.3. При директно сравнение, предишният десетинчов дисплей изглежда малък и остарял. Основната логика на работа остава същата, но VW казва, че в структурата на менюто са включени различни желания на клиентите. Освен всичко друго, менюто за зареждане вече е разположено на първото ниво на големия сензорен дисплей и е структурирано по по-информативен и подреден начин.

Не са направени промени във версиите на батериите Pro и Pro S и размерите на батериите с нетно енергийно съдържание 58 и 77 kWh остават същите. ID.3 Pro с 58 kWh може да измине до 426 километра в цикъла WLTP, а ID.3 Pro S с 77 kWh може да измине до 546 километра. Също така няма промяна в задвижващия агрегат (все още), това е познатата синхронна машина с постоянно възбуждане (PSM) на задната ос с мощност 150 kW. Само с ID.3 GTX ще има иновация в задвижванията.

Съобщението казва, че ще последва по-малка батерия. Няма подробности за това. Така че не е ясно дали ще бъде завръщане на батерията от 45 kWh, която се предлагаше за кратко (което е много вероятно), или нова опция за батерия. Решаващият фактор тук обаче вероятно ще бъдат не толкова батерийните клетки, колкото повече полупроводниците. Докато те са в недостиг и търсенето е високо, наличните полупроводници ще бъдат инсталирани в по-скъпите модели.

В допълнение, VW реши да въведе някои „функции при поискване“ в ID.3. С други думи, необходимият хардуер е инсталиран фабрично, но не е активиран. Това може да се случи в момента на покупката или да бъде добавено по-късно – или като абонамент, или постоянно срещу еднократно плащане. Ето защо, например, винаги е инсталирана камера в преработената предна броня на ревизирания ID.3, дори ако не са резервирани системи за подпомагане, които биха използвали камерата.

Функциите, които могат да бъдат резервирани след това, включват например двузонов автоматичен климатроник или навигационна система. VW иска да спечели пари с това, разбира се, но и да увеличи гъвкавостта за клиента. Ако автомобилът се използва предимно като превозно средство за пътуване от един човек, например, нито двузоновият климатик, нито навигационната система наистина са необходими – алтернативно навигацията чрез приложения за смартфон е възможна благодарение на „App Connect“. Ако искате тези екстри за ваканционното си пътуване, можете да ги резервирате за месец например. Или ако колата е продадена и ще се използва като семейна кола вместо превозно средство за пътуване до работното място, купувачът все още може да резервира екстрите.

Все още обаче не са фиксирани точните цени за „Функциите при поискване“. Но със сигурност ще окажат силно влияние дали офертата наистина ще бъде използвана.

От друга страна, вече е ясно колко ще струва цялата кола в бъдеще – защото цените ще станат известни при превключването на конфигуратора през декември. ID.3 Pro с батерия от 58 kWh започва от €43 995, моделът преди фейслифта се предлагаше с тази батерия от €38 000. Дори когато базовият модел с 45 kWh се върне, той вече няма да се предлага за €30 000.