BMW представи последното поколение на своя седан Серия 5 и електрическия вариант, наречен i5. Според немския автомобилен производител i5 има за цел да стане лидер в устойчивата първокласна мобилност в горния сегмент на средните автомобили.

Електрическият i5 ще бъде пуснат на пазара едновременно със серия 5 през октомври. Той ще се предлага с бензинови и дизелови двигатели и мека хибридна система, включваща 48V стартер генератор. В зависимост от пазарния регион BMW Серия 5 ще предлага и plug-in хибридни задвижвания, като две PHEV версии са планирани да бъдат пуснати в Европа през пролетта на 2024 г.

Подобно на i4, i5 първоначално ще има два варианта на двигателя. i5 eDrive40 наследява не само обозначението на модела от i4, но и своята задвижваща система, която включва 250 kW електрически мотор на задната ос. Този електрически мотор е част от комплекта за електронно задвижване на BMW от пето поколение, използващ синхронна машина, възбуждана от ток, която елиминира необходимостта от постоянни магнити и редкоземни елементи. Ефективността и производителността на тази задвижваща система са демонстрирани в настоящите BEV модели на BMW, като i4, iX3 и по-големия iX.

i5 генерира максимален въртящ момент от 430 Nm със „Sport Boost“ или Launch Control. BMW i5 eDrive40 ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,0 секунди и достига максимална скорост от 193 км/ч.

Въпреки това, i5 не е просто малко по-голяма версия на i4. Това разграничение става очевидно, когато погледнете топ модела, i5 M60 xDrive, който надминава максималната мощност на i4 M50 (400 kW) със своите впечатляващи 442 kW. Спортният автомобил със задвижване на всички колела разполага с второ електрическо задвижване на предната ос, генериращо до 820 Nm въртящ момент. BMW i5 M60 xDrive ускорява от 0 до 100 км/ч само за 3,8 секунди и има електронно ограничена максимална скорост от 230 км/ч.

Малко по-ниската мощност на i5 M60 xDrive в сравнение с по-големия iX M60 xDrive (455 kW) може да се дължи на батерията. i5, независимо от варианта на задвижване, е оборудван с нетно енергийно съдържание от 81,2 kWh, докато моделите iX и i7 имат батерии с капацитет над 100 kWh. Въпреки че има 13,9 сантиметра по-дълго междуосие, батерията на i5 е малко по-голяма от тази в i4 (80,7 kWh нетно). Снимките в пресата разкриват, че и двата електрически варианта имат карданен тунел в задната зона за крака, който е по-видно запълнен с батерийни модули в i4.

В сравнение със своя съперник, Mercedes EQE, по-малките версии на батерията на i5 (89 kWh и 90,56 kWh нетно) разчитат на оптимизация на ефективността, за да постигнат конкурентни диапазони. По време на премиерата BMW подчертава този фокус върху ефективността, заявявайки: „В допълнение към ефективните електрически двигатели, най-новата версия на адаптивна рекуперация и интелигентна комбинация от термопомпена технология за вътрешно отопление, охлаждане, задвижване и високоволтова батерия допринасят за разширения обхват.“ В зависимост от оборудването, версията i5 със задно задвижване предлага пробег между 477 и 582 километра, което е съвсем малко по-малко от пробега на i4. i5 M60 xDrive постига пробег от 455 до 516 километра. Освен това i5 разполага с функция „Максимален обхват“, която ограничава мощността и деактивира комфортните функции, за да увеличи обхвата с до 25 процента, ако е необходимо.

Батерия

При зарядно устройство с постоянен ток батерията може да се зарежда при пикова мощност от 205 kW и от десет до 80 процента за около 30 минути. Кривата на зареждане на 400-волтовия EV трябва да съответства точно на тази на i4. С приблизително 350 до 400 километра обхват по магистрала и половин час пауза за зареждане, човек може да постигне приличен напредък на дълги разстояния. BMW не поставя нов стандарт тук. Но Plug&Charge вече се предлага с „Опцията за множество договори“, която позволява на клиентите да съхраняват цифрово до пет индивидуални договора с активиран Plug&Charge от различни доставчици в автомобила.

AC капацитетът за зареждане е 11 kW, но комбинираното зарядно устройство (CCU) на BMW i5 предлага и опция от 22 kW. Производителят все още трябва да посочи допълнителната такса. Вместо това, той обяви функция „Свързано домашно зареждане“ за i5 и предстоящите plug-in хибриди. Той ще създаде условия за слънчево и оптимизирано зареждане зареждане (етап 1) и зареждане с оптимизирани разходи въз основа на договор за динамична тарифа за електроенергия (етап 2, от 2024 г.). В сътрудничество с E.ON. „Свързаното домашно зареждане“ също формира „основите за свързване в мрежа с енергийния пазар чрез двупосочно зареждане в бъдещите поколения превозни средства“. Тъй като изявлението споменава бъдещите поколения превозни средства, изглежда, че i5 все още няма да поддържа двупосочно зареждане.

Независимо от електрическото задвижване, новото поколение ще се отличава с типичния за BMW „характерен баланс между максимална спортност и високо ниво на комфорт на дълги разстояния“. За това допринасят балансираното разпределение на натоварването на осите почти 50:50, олекотената конструкция и по-голямата здравина на каросерията – и размерите на самата каросерия.

Тъй като с дължина от 5,06 метра (+97 мм в сравнение с предшественика си), новата серия 5 не само преодолява границата от пет метра, но с междуосие от три метра достига ниво, което все още беше в сегмента на серия 7 преди няколко години. В допълнение, новият модел е с 32 милиметра по-широк (сега 1,90 метра без външни огледала), което увеличава ширината на следата отпред и отзад и води до по-стабилно управление.

Тъй като Серия 5 се предлага и с двигател с вътрешно горене, предният капак на i5 е значително по-дълъг от този на чисто електрическия Mercedes EQE например. i5 се отличава от извития и аеродинамично оптимизиран дизайн на седана на Mercedes с донякъде ъглова лицева страна и стръмна предна част – което все още е достатъчно за коефициент на съпротивление 0,23.

Интериор

От страничен изглед вградените дръжки на вратите поразяват окото, както и линията на покрива. Той остава прав за доста дълго време, което трябва да осигури повече място за главите на пътниците на задната седалка. До наклоненото задно стъкло и багажника, i5 Saloon трябва да съответства на i5 Touring, който ще бъде пуснат по-късно като електрическо комби. В салона багажникът побира до 490 литра.

Няма и помен от фрънка под капака. От друга страна, капацитетът за теглене на задвижването на задните колела е 1500 килограма със спирачки (80 кг товар на теглича), а натоварването на покрива е разрешено 75 кг. i5 M60 xDrive може да тегли до два тона.

Тази информация за i5 може да се намери само в техническите данни. BMW подчертава и други функции в съобщението, като опционалния “Driving Assistant Professional” и по-специално неговия асистент за магистрала (наличен в САЩ, Канада и Германия). При скорости до 130 км/ч е възможно да махнете ръцете от волана и да ги „разположите удобно“, стига водачът да следи внимателно трафика. Освен това има активен асистент за смяна на лентата с потвърждение с поглед: „Автомобилът предлага смяна на лентата, която може да се извърши за първи път чрез потвърждение с поглед във външното огледало. Асистентът за смяна на лентата автоматично поема необходимите движения на волана, при условие че пътната обстановка го позволява“, казва BMW.

Интериорът разполага с нова система iDrive с операционна система BMW 8.5. Тази версия също така предлага “QuickSelects”, позволявайки бърз достъп до някои функции без превключване към подменю. Извитият дисплей (12,3-инчов като „информационен дисплей“ за водача и 14,9-инчов като „контролен дисплей“) също поддържа видео стрийминг и (когато автомобилът е неподвижен) така наречените „ежедневни игри“, за да се забавлявате по време на зареждане прекъсване, например.

Дата на пускане

Пускането на пазара е насрочено за 21 октомври. Досега BMW спомена само базовата цена за i5 eDrive40, която струва най-малко 70 200 евро в Германия. Цените за i5 M60, друг модел със задвижване на всички колела, обявен за 2024 г., и предстоящото електрическо комби са неизвестни.