Това не е кола, която изисква преглед. Клиентите на Rolls-Royce не се интересуват от възгледите на неизмития пролетариат. Ако го направиха, щяха да изчакат да чуят какво е, вместо вече да поръчват толкова много, че е разпродаден до средата на 2025 г.
Колата е Rolls-Royce Spectre и не е само първият напълно електрически продукт на модерната Rolls-Royce Motor Cars Ltd, която BMW заложи през 1998 г. Откакто Чарлз се срещна с Хенри преди 119 години, няма производствена кола със спецификации в историята на тяхната марка е захранван от батерия.
От време на време самият Rolls-Royce обича да обръща внимание на журналистите. През 1907 г. писател в британския The Autocar обявява модела с неубедително име 40/50 к.с. за „най-добрата кола в света“. Разбира се, той имаше само около три за избор тогава, но Ролс беше твърде щастлив да приеме тази присъда като полуофициален слоган на компанията, изобразявайки го на видно място в нейните маркетингови материали през по-голямата част от следващия век.
Клод Джонсън, съоснователят, който се оформи като тирето в Rolls-Royce, също видя ползата от прищипването на хакерски псевдоним за маркетинговата си кола, която беше украсена с боя в цвят алуминий и полирани ярки елементи. Така 40/50hp се превърна в Silver Ghost. Така че най-новите Rolls, кръстени на свръхестествено привидение, може да не се нуждаят от валидиране, но никога не се знае. Може да е полезно…
Spectre е наистина огромно купе. Тази блестяща решетка е по-ниска и по-широка от фасадата в стил Партенон на Phantom и ъглите на капака й леко се стесняват надолу, вместо да стоят изправени като гвардеец с меча кожа, но тези намигвания към хлъзгавата аеродинамика не намаляват гравитационното присъствие на този могъщ с две врати генерира дори когато е боядисан в един цвят, вместо странно нерешителната комбинация от Salamanca Blue с Arctic White в Aero Two-Tone.
Зад новата летяща дама, огромният преден капак не прикрива хитър преден ботуш или някакъв вид сгъваем сервиз за хранене. Просто облечен капак за един от двигателите и управляващата електроника, който може да се удвои и като среден самолетоносач. По време на обедната разходка, която е необходима, за да се движите надолу по предното крило, минавате покрай 23-инчови високи до кръста колела с обичайните невъртящи се централни капачки.
Някъде преди чая ще стигнете до дръжката, която банките използват на вратите на трезорите с максимална сигурност. Заслужихте място за сядане. Починете си сега и пътувайте до багажника по-късно.
Дръпнете масивната дръжка и вратата със задните панти се плъзга навън с електрическа помощ, разгъвайки се под прав ъгъл с дебелия праг. Призракът ви кани на борда. Вие буквално се издигате в света. На Ролс му харесва да мисли, че това е ниско окачено, ориентирано към водача купе, но след като седнете на приказно гъвкавия капитански трон, вие започвате да гледате местните шофьори на Dodge Ram и да господствате над слабите Tesla.
Оттук нататък каскадният преден капак е проблем – само платът, който се извива зад Елинор Торнтън, балансиран върху носа, подсказва къде свършва вашата каросерия. До голяма степен кола, която зависи от своите камери и сензори за съраунд изглед, това.
Шофьорът на Spectre не прави нищо толкова вулгарно като опъване на сухожилие, за да затвори собствената си врата. Просто натиснете педала на спирачката и той се завърта безшумно до взискателно плавно затваряне, сякаш е бутнат от невидим иконом. Превключвател на централната конзола ви позволява да затворите вратата на пътника едновременно. Струва си да се отбележи, че вратите са толкова дълги и тежки, че ако паркирате на наклон, техните шепнещи механизми не са достатъчно здрави, за да преодолеят теглото им плюс гравитацията, така че дръжте истински иконом под ръка за всеки случай.
Ако сте се качили на Spectre, да речем, на оживена северозападна калифорнийска улица, току-що ще е станало очевидно нещо странно. Внезапно и катастрофално си оглушал. Тъй като двойното остъкляване уплътнява, Spectre прогонва шума. В него няма нищо цифрово – нито едно от активното шумопотискане на Ghost тук.
Всъщност Rolls-Royce се е опитал да „филтрира“ част от околния шум в кабината, тъй като звукоизолираният Spectre е толкова присъщо тих, че прототипите карат тестовите шофьори да се чувстват дезориентирани. Изнервен. Спокойствието е незабавно омагьосващо.
Rolls-Royce е взел много умишлено решение тук да не изобилства първия си EV с футуристичен интериор. Да, вратите са автоматизирани, има внимателен гласов асистент и за първи път в Roller циферблатите на инструментите са поверени на екрана вместо физическите циферблати на часовника. Но – слава богу – няма ултраекран от стена до стена. Информационно-развлекателният дисплей – обновена с вкус и опростена версия на най-новото BMW iDrive – наистина е сензорен, но това е минимализъм, направен правилно. Копче за сила на звука. Въртящи се дискове за вътрешна температура. Вентилационни отвори за спиране на органи. Бутони за затопляне, охлаждане и масаж на гърба. Бутон за стартиране на процедура, наистина.
Самият бутон за стартиране, фино разположен до възхитително тактилни превключватели за светлините и яркостта на дисплея, любопитно все още чете ENGINE. Натискането му предизвиква разцвет на струна на арфа. Отпред има възхитително занижен циферблат за резерв на мощност, който сега показва над 100 процента, за да отчете регенеративното спиране на Spectre. Има скоростомер без цифри на лицевата страна (само голямо цифрово показание под стрелката) и обхватомер.
Никога не съм имал шанса да пробвам Spectre с пълна батерия, но с 80 процента заряд предлагаше 265 мили. Обявената издръжливост е 329 мили и мога да ви обещая, че никой EV в световния обхват няма по-малко значение. Собствениците не се тревожат за обхвата. Или някакво безпокойство. Когато Rolls-Royce се консултира с клиентите си относно пробега на предстоящото си предложение от около 300 мили, верните отговориха: „О, това трябва да е достатъчно. Ако трябваше да измина повече от 300 мили на ден, бих взел самолета си. Или моята лодка. Или един от моите хеликоптери.
За да потеглите, дърпате странно стръкче зад волана. Не отивате никъде, но предното стъкло се залива при локализиран дъжд. Опа! Оказва се, че ако не ходите често по ролки, е лесно да объркате трансмисионния лост с лоста на чистачките. Те са на сантиметри една от друга. Намерете правилния и има само две настройки: шофиране или заден ход. Без спортен режим. Лостчета за регулиране без регенерация украсяват задната част на изключително големия волан. Ако искате шофиране с един педал със силна регенерация, опитайте бутона B на лоста. Този за задвижването, а не за чистачките.
Първите няколко километра в Spectre са упражнение за калибриране на мозъка ви, за да приемете нещо напълно чуждо. Липсват присъщите шумове, вибрации и несъвършенства, които свързвате с шофирането. Очите ви разпознават пейзажа, рисуван покрай прозорците без колони. Мускулната ви памет знае, че волан пред вас и педали под краката ви означават, че сте в кола. Но нищо от вътрешния живот не се примирява с това, с което сте свикнали като „шофиране“. Това е по-скоро като каране на лодка по воденично езерце или полет без турбуленция на ниско ниво. Призракът се плъзга в благоговейна, подбрана тишина. Странно е.
Електромобилите обикновено са тихи, но това е сензорна депривация. Знаете, че това е само елементарна физика – 700-килограмовата батерия действа като звуково одеяло, а вътре в гумите има шумозадържаща пяна – но усъвършенстването е толкова очарователно, че посочването на метода е като разваляне на ловък трик. Просто се наслаждавайте на магията. Само над 70 мили в час шумоленето на вятъра атакува огледалата с блокчета разкрива факта, че Spectre не пътува в собствения си личен вакуум.
Hush е нищо без плюш. За кола, носеща такива огромни брунелски джанти, Spectre се вози великолепно: удивително съвместим, но същевременно забележително контролиран. Инженерите взеха системата, която бяха усъвършенствали за Ghost, и изхвърлиха горните напречни носачи, счетени за ненужни, тъй като шасито на Spectre с батерии е рекордно твърдо.
Само при много ниски скорости се усещат реалностите на такова тежко колело, срещащо бедна, невинна дупка. Когато се движите по права линия, задвижван от великолепния въртящ момент от 664lb ft на задвижването на всички колела, стабилизиращите щанги се отделят сами, така че едната страна на колата да не бъде разстроена от нещо, с което се сблъсква противоположната страна. Удобно, когато заемате пространство, което струва една лента и половина. Подайте мазното гладко кормилно управление и стабилизиращите щанги се задействат отново, за да спрат колата да се преобръща.





Това несъмнено е Rolls, който да шофирате сами, въпреки че за пътниците е добре обгрижено – това е щедро просторен четириместен автомобил с изненадващо стъклени задни части. Отпред имате отговорността да спрете само срамежливи три тона, но спирачките са прекрасно преценени, за да отмерят мощността без нотка на трептене.
Това е ужасно умно, но още по-приятно, защото никой на борда не е наясно с математическия сблъсък на титани, който се случва под палубата. Отново без режими. Няма опция за понижаване на това или коригиране на онова. Rolls-Royce основно разбира нещо, което толкова малко други производители на автомобили осъзнават – най-големият лукс не е „повече избор“. Това е да сваляте задачи от чинията си. Делегирани извън полезрението, за да освободите времето и ума си.
Невидима е и цената. Rolls-Royce винаги е благоразумно в цитирането на числа – предпочитайки да счита мощността за „достатъчна“, вместо да цитира 576 к.с. и 0–62 за 4,5 секунди, и просто предполага, че Spectre е на цена между Cullinan SUV и флагмана Phantom. Бюджетът е най-малко £300 000 след облагане с данъци – шефът смята, че повечето силно индивидуализирани автомобили ще се продават за около половин милион евро, или £435 000.
За да дойда до „всички работници по света, обединете се“ по моя схващащ, амбициозен начин, проклетият кладенец Spectre трябва да е почти перфектен за такива титанични пари. И все пак подозирах, че ще пропусна смътно да усетя 12 перфектно балансирани цилиндъра, които се разнасят на средно разстояние. Може би e-Roller ще бъде стерилизиран или анахронизъм. Но ако не друго, тук са направили невъзможното. Електриката обогати Rolls-Royce.
Не бъркайте тази кола с трансплантация на еко характер. Това не е Rolls-Royce, който се опитва да ухажва Грета. Той е изненадващо ефективен при около 2,4 мили на kWh и клетките се произвеждат с помощта на зелено електричество, но не очаквайте да видите много Spectre със вегански интериор от коноп или фурнири, изработени от рециклирани фестивални китки. Това все още е галопиращо, океанско, 24-каратово удоволствие, но с вкусна спецификация е почти възможно да се отклони от абсолютната вулгарност.
Когато пристигне потенциално противоречива нова кола, изкушаващо е да се чудим какво биха направили обожествените основатели на компанията за нея. Какво би смятал Енцо за Purosangue? Ще оцени ли Феручо печатането на пари Urus? Разбира се, че би го направил, тъй като той също дължеше състоянието си на тракторите. Колин вероятно би се радвал на Емира. Междувременно наследството на Чарлз, Хенри (и Клод) остава спокойно с Призрака.
Той е богат на упадъка на така наречените дни на славата, но е радващо лесен за работа за продукт от 2023 г. Докато други производители се борят с главоблъсканицата да пренесат ценностите на семейното си наследство в електрическо бъдеще, ерата на електрическото задвижване ще подхожда на Rolls- Ройс наистина много добре.
Да предположим, че е време за присъда. Ето го тогава – Spectre е новият луксозен стандарт. Най-добрата кола в света, ако харесвате такива неща. Но вероятно нямаше нужда да ти го казвам.