ПРЕКАРВАМЕ ШЕСТ МЕСЕЦА В ПЪЛЕН С МАЗНИНИ JAGUAR F-TYPE R, ЗА ДА СЕ СБОГУВАМЕ
Може да каже здравей по-горе, но това, което следва, всъщност ще бъде продължително сбогуване с кола, която познаваме и обичаме от доста време. Да, на път сме да прекараме шест месеца в Jaguar F-Type, преди да бъде унищожен завинаги по-късно тази година. RIP, стари приятелю.
Но първо, малко история. Историята на F-Type всъщност започна с абсурдно добре изглеждащата концепция C-X16. Представена на автомобилното изложение във Франкфурт в края на 2011 г. По това време Jag потвърди, че спортен автомобил под XK всъщност ще се произвежда и ние се зарадваха през 2012 г., когато готовият за производство F-Type пристигна и изглеждаше толкова подобен на оригиналната концепция. Предлаган за първи път като кабриолет, Jag в крайна сметка показа swoopy купето през 2013 г.
Фейслифтът в крайна сметка пристигна в самия край на 2019 г. с директора на дизайна Джулиан Томсън, който получи незавидната задача да се опита да подобри оригиналните драсканици на Иън Калъм. Първоначално не бях сигурен за новата агресивна предница, но сега съм щастлив да призная, че – както често се случва по въпросите на дизайна – грешах. F-Type си остава зашеметяващо целенасочен автомобил както в купе, така и в кабриолет.
Малко жалко е, че „нашият“ F-Type пристигна в такава мрачна спецификация. Боята Carpathian Grey е опция за 850лв и не е кутия, която бих маркирал. За съжаление, брилянтно ярките сини и жълти нюанси, които пристигнаха с фейслифта на колата, отдавна са премахнати от конфигуратора, но все още можете да посочите опции като Firenze Red, British Racing Green или прекрасен по-светъл нюанс, който Jag нарича Giola Green. 20-инчовите колела също са боядисани в лъскаво черно – най-лошият кошмар на фотографа – и имаме изцяло черен кожен интериор.
Има и фиксиран заден спойлер и никога не съм бил фен на извит F-Type.
И все пак не трябва да се оплаквам, не на последно място защото парченцата под кожата са наистина изключително вълнуващи. Тази концепция C-X16 всъщност беше V6 хибрид със система KERS в стил F1, но както добре знаете, че никога не е стигнала до производство и така виждаме края на дните на F-Type в пламъка на V8 слава. Това е пълномасленият F-Type R от с 5.0-литров V8 с компресор на Jag, произвеждащ 567 к.с. и въртящ момент от 516lb ft – същите числа като SVR преди фейслифта. Тази мощност се изпраща към четирите колела, а електронният диференциал има за цел да осигури максимално сцепление – не винаги дадено в F-Type.
Това всъщност е и последното оборудване на R 75 Plus, така че получавате специална емблема, допълнителна кожа, панорамен покрив и защитено стъкло, всичко това. „Климатичният пакет“ е 1500 лв и включва отопляем волан и двузонов климатроник, докато „Assist Pack“ добавя предупреждение за мъртва зона. О, и името е препратка към 75-те години, изминали от първата истинска спортна кола на Jaguar – XK120.
Не си мислете обаче, че ще прекараме шест месеца само в хвърляне на паметта. F-Type има много въпроси, на които трябва да отговори, преди да премине към следващия живот. Всъщност печелил ли е някога тест за TG група? Може ли тази последна итерация да държи свещ пред сегашното Porsche 911? Беше ли наистина правилната кола в точното време за Jag? Ще разберем през следващата половин година. Време е да внесем шума…