Jaguar Land Rover ще инвестира £15 милиарда в електрическото си бъдеще през следващите пет години. Еквивалентът на 18,6 милиарда долара ще бъде използван за пускане на нови електрически платформи и подготовка на заводи за (компонентно) производство.

Заводът в Хейлууд ще бъде превърнат в чисто електрическо производствено съоръжение, според Jaguar Land Rover. Заводът за двигатели в Wolverhampton, който в момента произвежда двигатели с вътрешно горене, ще произвежда електрически задвижващи агрегати и батерии за следващото поколение превозни средства на JLR. Заводът ще бъде преименуван на „Център за производство на електрически двигатели“, за да отрази този ход.

След като британският производител на автомобили обяви през февруари 2021 г., че Jaguar ще стане изцяло електрическа марка от 2025 г., беше сравнително тихо относно предстоящите планове за модели. Това сега се променя, макар и не според очакванията – защото първоначално марката няма да пусне никакви допълнителни електрически Jaguar – а Range Rover.

Според JLR ще приема предварителни поръчки за изцяло електрическия вариант на Range Rover преди края на тази година. Първият луксозен SUV от следващо поколение ще бъде изцяло електрически Range Rover от среден размер, произведен в Хейлууд и пуснат на пазара през 2025 г. Автомобилният производител не дава никакви подробности, но „среден“ Range Rover може да бъде приблизително еквивалентен на сегашния Velar с вътрешно горене модел с дължина малко под 4,80 метра.

Два електрически Range Rover и един Jaguar до 2025 г

Предстоящият електрически SUV ще бъде базиран на новата изцяло електрическа платформа EMA. Според доклад от 2021 г. това е 800-волтова платформа, а Electrified Modular Architecture ще бъде оборудвана и с електрически двигатели с особено висок въртящ момент.

Освен това JLR ще запази платформата MLA, на която напр. са базирани Range Rover и Range Rover Sport. Предлага всички опции: двигател с вътрешно горене, хибрид и акумулаторно електрическо задвижване. Възможните технически данни за модел BEV на тази платформа все още не са известни.

Трета електрическа платформа се разработва за Jaguar. Първият от трите преработени електрически луксозни модела на Jaguar ще бъде GT с четири врати, който ще се произвежда в Солихъл. С повече мощност от всеки предишен Jaguar, електрически пробег до 700 километра и цени, започващи от £100 000, новият Jaguar ще бъде изграден върху собствена архитектура, наречена JEA. Това може да е преименуваната платформа Panthera, която тогавашният главен изпълнителен директор Тиери Болоре обяви на инвеститорите през февруари 2022 г. Продажбите на GT трябва да започнат през 2024 г., с доставки през 2025 г.

Въпреки че JLR препотвърждава стратегията „Reimagine“, разработена от Bolloré в съобщението, изглежда малко вероятно автомобилният производител да постигне целта си да превърне Jaguar в чисто електрическа марка до 2025 г. Дори ако Jaguar I-Pace, представен през 2018 г., оцелее на марката планове за електрификация, Jaguar ще предлага само два модела през 2025 г.: I-Pace и току-що обявения GT с четири врати. Освен I-Pace, в момента в портфолиото има пет модела с вътрешно горене или хибридни модели – SUV моделите E-Pace и F-Pace, седаните XE и XF и спортната кола F-Type.

Стратегията „Reimagine“, за която настоящият главен изпълнителен директор и бивш финансов директор Адриан Мардел помогна да се оформи, също така предвижда препозиционирането на JLR „като първи електрически, модерен производител на луксозни автомобили до 2030 г.“ Тази цел изглежда по-реалистична – също и с оглед на глобалното търсене на електрически премиум SUV и направените сега съобщения на Range Rover.

„Днес съм горд да обявя, че ускоряваме нашия път на електрификация, превръщайки един от нашите заводи в Обединеното кралство и нашата архитектура за луксозни SUV от следващо поколение от среден размер изцяло електрически“, казва Мардел. „Тази инвестиция ни позволява да постигнем нашето модерно луксозно електрическо бъдеще, развивайки нови умения и препотвърждавайки нашия ангажимент да постигнем нулеви въглеродни емисии до 2039 г.“