Около две седмици след представянето на дизайна Kia представи EV9, готов за серийно производство и с пълни технически спецификации. Големият E-SUV идва с различно задвижване от EV6 и има малко по-дълъг пробег.

Докато Kia публикува официално данните тази вечер, те остават предварителни до приключване на тестовете. Досега обаче корейският автомобилен производител е дал на Kia EV9 пробег от 541 километра по WLTP. Съобщава се, че EV6 изминава цели 528 километра. Тъй като EV9 е значително по-голям и по-обемист (cW: 0,28) с дължина от 5,01 метра, ширина от 1,98 метра и височина от 1,76 метра, той изисква по-голяма батерия. Тази батерия има енергийно съдържание от 99,8 kWh – Kia обикновено посочва нетните използваеми стойности.

Батерията от 99,8 kWh ще се предлага с две опции за задвижване: Задвижването на задните колела с един двигател достига мощност от 150 kW, а с 350 Nm въртящ момент петметровият SUV може да ускори до 100 км/ч за 9,4 секунди . В комбинация с 19-инчовите джанти (като опция се предлагат до 21 инча), пробегът по WLTP е 541 километра. Kia все още не е публикувала данни за пробега за другата конфигурация на задвижването.

Малката батерия идва само със задвижване на задните колела; EV9 GT пристига през 2025 г

Ще има и задвижване на четирите колела с втори мотор на предната ос. С 283 kW мощност и 600 Nm въртящ момент, този вариант е значително по-мощен и може да ускори до 100 км/ч за 6,0 секунди. С опционална надстройка “Boost”, която ще бъде достъпна чрез Kia Connect Store, Kia заявява не по-малко от 700 Nm въртящ момент; тогава стандартният спринт трябва да е възможен за 5,3 секунди.

Базовият модел има по-малка батерия, която със 76,1 kWh се различава леко от познатата 77,4 kWh батерия на EV6. Kia ще предлага само задно задвижване в този модел със 160 kW мощност и 350 Nm въртящ момент (0-100 км/ч за 8,2 секунди). Опцията с малка батерия вероятно няма да включва задвижване на всички колела.

От друга страна, Kia обяви бъдеща четвърта опция за задвижване на световната премиера: EV9 GT ще бъде наличен като издънка на производителността от 2025 г. Kia все още не дава данни за производителността, но висшето ръководство на корейската компания заяви, че наблюдава отблизо пазар за високопроизводителни превозни средства в този сегмент. Независимо от това Kia не иска да се насочи към премиум сегмента, а да остане масов производител – в бъдеще ще последват и по-достъпни електрически автомобили.

Тъй като EV9 е базиран на E-GMP платформата на Hyundai-Kia, колата разполага с познатата 800-волтова система. Kia не споменава точната мощност на зареждане или времето за зареждане за обичайния диапазон от десет до 80 процента в съобщението. Единствената информация, дадена по време на дебютното шоу, беше, че EV9 може да презареди 239 километра за 15 минути. AC зареждането не е споменато; нещо различно от трифазно бордово зарядно устройство с 11 kW би било малко вероятно, предвид платформата. Тъй като интегрираното устройство за контрол на зареждането (ICCU) на E-GMP също има функцията „превозно средство до натоварване“, позната от други модели, EV9 също ще получи тази функция. В Европа до 3,68 kW могат да бъдат извлечени от батерията на автомобила с адаптер за захранване на други електрически устройства като лаптопи, домакински уреди или оборудване за къмпинг или за зареждане на батерията на електронния велосипед.

До 2,5 тона капацитет на теглене и нови асистенти за шофиране

EV9 – вероятно от комплекта GT-Line нататък – ще включва и новото поколение системи за подпомагане на шофирането. Kia нарича това „Highway Driving Pilot“ вместо предлагания по-рано „Highway Driving Assist“. Със своите 15 сензора, HDP трябва да позволи автономно шофиране според ниво 3; На световната премиера беше демонстриран и Remote Smart Parking. Но: Системата ще се предлага в тази форма „на някои световни пазари“.

KIA EV9

Това важи и за други съобщения: например ще има четири възможни конфигурации за средния ред седалки – две предни седалки и две седалки на задния ред са винаги на борда. Ще има триместна седалка, което ще направи EV9 първия седемместен електрически автомобил на Kia. При поискване ще има и накланящи се единични седалки, които могат да се регулират до удобна легнала позиция като предните седалки в EV6. Друг вариант са отделни седалки, които могат да се завъртят на 180 градуса с едно движение на китката, за да се създаде група от четири седалки отзад. Но отново, не е ясно дали всички опции ще се предлагат на всички пазари. В случая на Hyundai и Kia националните компании за внос обикновено решават кое оборудване ще бъде предоставено като пакети или индивидуални опции въз основа на очакваното търсене. Това трябва да важи и за (вероятно опционалните) външни огледала с камера.

Едно нещо е ясно обаче: с капацитет на теглене до 2,5 тона (или 5000 паунда в Северна Америка), EV9 ще надмине своите братя по платформа. Засега обаче има само тази цифра – не е ясно дали 2,5 тона са възможни само с конкретна конфигурация на задвижването. А под предния капак ще има малка кутия за кабели за зареждане, докато портът за зареждане се намира в задната дясна част на E-GMP.

Кратко допълнение към дизайна, показван преди това – когато Kia публикува първите снимки на купето и интериора преди две седмици, изглеждаше, че отделните светодиоди, интегрирани в предната част, няма да влязат в серийно производство. Но сега това е така, вероятно като допълнителна таксувана функция. Уникална функция: светлинният модел на тези светодиоди трябва да варира, например, в зависимост от избрания режим на шофиране.

Kia все още не е обявила цените за EV9, но е определила график. Предварителните поръчки ще бъдат отворени в Южна Корея през Q2, последвани от „избрани глобални пазари“ през втората половина на годината, включително Европа. Все още не е известно кога ще започнат доставките.

Възможно е отново да има времена за изчакване, поне регионално. Вече е ясно, че Kia е заложила производство на максимум 100 000 бройки годишно. Все още обаче не е решено разпространението в различните региони на продажби по света.