Mercedes-Benz отложи междинна цел по пътя си да стане производител на електрически автомобили. По-конкретно, става дума за целта, поставена преди почти две години, електрическите автомобили и хибридите с плъгин да представляват половината от продажбите през 2025 г.
Производителят иска да продължи да постига тази междинна цел до средата на десетилетието, но: „Считано от днес средата на десетилетието означава 2026 г.“, каза главният изпълнителен директор на Mercedes Ола Келениус на годишното общо събрание на групата в сряда, според “Ханделсблат”. По този начин Mercedes-Benz отлага крайъгълния камък с поне една година.
Когато Mercedes промени стратегията си от „Първо електричество“ на „Само електричество“ през юли 2021 г., тази междинна цел от 50 процента също беше издадена. Тогава се каза: „Днешното потвърждение на тези цели се основава на следните предположения: значително по-висок дял на xEV от 50% през 2025 г. и пазарен сценарий, при който електрическите превозни средства по същество ще заменят двигателя с вътрешно горене до края на 2025 г. десетилетие.” Mercedes комбинира BEV и PHEV под термина „xEV“ – групата вече е прекратила програмата FCEV.
Причината за отлагането очевидно са, наред с други неща, данните за продажбите на plug-in хибриди. През 2022 г. малко под 63 процента от продажбите на xEV все още се дължат на хибридно-електрически превозни средства. Въпреки това, тъй като 117 800 BEV включват и електрически Smarts и броят на Mercedes EQ BEV е по-малък, делът на PHEV за марката Mercedes все още е малко по-висок. Тъй като продажбите на PHEV са спаднали с 14 процента през първото тримесечие на 2023 г. и е малко вероятно ситуацията да се подобри (отчасти поради края на субсидията за екологични бонуси за plug-in хибриди в Германия), плановиците на Mercedes виждат междинната цел в опасност .
Електрическите автомобили с батерии обаче също не отговарят на всички очаквания за продажби. В Китай Mercedes трябваше да намали цените за EQS и EQE, в някои случаи значително, за да увеличи цифрите на продажбите – което след това вероятно ще бъде отразено в продажбите и печалбите. Освен това има опасения от увреждане на репутацията на луксозната стратегия на Ola Källenius.
Продажбите на модели като EQC също вървят далеч под плана. Както пише германското бизнес издание Handelsblatt, позовавайки се на данни от доставчика на услуги за данни Marklines, Mercedes е успял да продаде само 64 000 единици от първия модел EQ от пускането му на пазара през 2019 г. Източници от групата казват, че такива цифри за продажби са били планирани на година, а не през жизнения цикъл. Производството на EQC в Бремен ще спре през второто тримесечие на 2023 г.
Въпреки отлагането на междинната цел до 2026 г. обаче, целта остава да стане изцяло електрическа преди края на десетилетието „където пазарните условия го позволяват“. Но компанията вероятно ще се възползва от тази вратичка, която Mercedes остави отворена през 2021 г., когато обяви намерението си: Handelsblatt вижда актуализацията за V8 двигателя M176 като индикация, че Mercedes може да се придържа към някои модели с вътрешно горене в САЩ и Китай дори след 2030г.