„По-очевидно от всякога е, че Porsche 911 GT3 е част от известна кръвна линия в моторните спортове. Още една феноменална кола”
ПЛЮСОВЕ на Porsche 911 GT3
Епичен двигател, остро като бръснач управление, изгаряща производителност, баланс на шасито и комуникация
МИНУСИ
Това е малко по-малко комфортна кола от предшественика си, като се сдобиете с такава
Какво представлява тази кола?
Не е ли „Porsche 911 GT3“ отговорът на този въпрос? Всяко поколение от появата на първата итерация през 1999 г. е отговорът, освен ако случайно не сте един от онези странни хора, които се отричат от 911. Да, малко е предсказуемо, но не Porsche 911 е виновно, че е най-добрата спортна кола в света . Маринован в монументалния гений на моторните спортове на Porsche, GT3 традиционно е най-сладкото от сладките места и еднакво опустошителен на пътя и пистата.






За първи път от 99 г. обаче, новият GT3 пристига на необичайно враждебна територия. Оптиката на този вид егоистичен, силно инженерен хедонизъм не е толкова прощаваща, колкото беше преди. След това има предизвикателството отвътре, във формата на най-новия Turbo S, чието феноменално темпо сега е по-нюансирано от всякога. А какво да кажем за Taycan, Porsche, което електрифицира по повече от един начин?
PORSCHE ИЗПЪЛНЯВА ЛИ С НАТУРАЛНИЯ СТРЕЛЕЖ?
Играта все още не е готова. Porsche очевидно са готови да стигнат до удивителни усилия, за да запазят хардкор верните щастливи. Двигателят е 4.0-литров с атмосферно пълнене, има малко общо с агрегата, намиращ се другаде в гамата 992, и има много общо с този, използван в състезателната кола GT3 Cup на Porsche. Мощността е нараснала спрямо колата от последно поколение – но само скромните 10 к.с. до 503 к.с., въртящ момент до 347 lb ft. Това е достатъчно. Той ще ускори до 100 км/ч за 3,4 секунди и ще достигне максимална скорост от 200 км/ч. Също достатъчно.
Двигателят е конструиран на същата производствена линия като състезателния агрегат, разполага с шест отделни дроселни клапи и има нова неръждаема изпускателна система. С други думи, това е вариант на 911 със собствен задвижващ агрегат по поръчка, който умишлено избягва технологията, използвана от неговите братя и сестри, вероятно защото това е, което клиентите на 911 GT3 предпочитат. Без принудителна индукция.
Ами скоростната кутия? МОЖЕ ЛИ ДА ИМАТЕ И РЪЧНА СКОРОСТНА КУТИЯ?
Можеш. Има избор между шестстепенна механична или седемстепенна PDK, като ръчната се оказва по-популярна в САЩ по някаква причина от автоматичната с двоен съединител (в Обединеното кралство е 50/50). PDK е с 20 кг по-лек от този, който се използва другаде, защото има едно по-малко съотношение и предлага векторизиране на въртящия момент чрез електронно контролирано заключване на диференциала. Ръководството има механично заключване на задния диференциал, а хардуерът му дава предимство в теглото пред по-обемистия PDK от около 16,8 кг.
КАК ДИЕТАТА КОЛКО ТЕЖИ КОЛАТА?
Спестяването на тегло е една от маниите, които правят тази кола това, което е. Някои примери: покривът от въглеродни влакна е с 1 кг по-лек от обикновения стоманен, карбоновите седалки с пълна кофа са с 15 кг по-леки от стандартните спортни седалки с четири посоки. Отстраняването на част от шумозаглушаващия материал на 992 губи още 1,9 кг, а ако се захванете за керамичните спирачки (£6498), ще спестите още 17,7 кг. Тази методология информира всеки аспект на автомобила и гарантира, че GT3 с PDK тежи 1435 кг, само с 5 кг повече от изходящия автомобил (въпреки добавянето на филтър за газови частици и други регулаторни губини).
И ВСИЧКО ТОВА ПРАВИ 911 ПРЕДСТАВИТЕЛ ЗА ЗАВИСТ НА СВЕТА, НАЛИ?
Помолете всеки дизайнер на автомобили да назове съперничещия продукт, на който най-много се възхищава, и той ще цитира 911. Визуалното преобразяване на 992 GT3 е свързано главно с аеродинамиката, повечето заимствана от моторния спорт. Повърхностите на този автомобил, особено частите, които не можете да видите, са много заети с въздух. Има четиристепенен регулируем сплитер отпред, сложна изцяло облицована долна част, сочно изглеждащ заден дифузьор и вероятно най-сложното задно крило, виждано някога на позволено за движение по пътищата Porsche (е, докато не се появи GT3 RS). Той седи върху четирипосочна ръчно регулируема така наречена „лебедова шия“, която подобрява въздушния поток през долната страна на крилото.
Резултатът е кола, чиито номера карат стария GT3 да изглежда аеродинамично остър като тухлена пристройка; при 124 мили в час, с крило в перформанс аеро настройка, той генерира 385 кг притискаща сила (подобрение от 150 процента спрямо предишната кола). Ширината на предната му следа е нараснала с 48 мм и като цяло 911 GT3 вече е в смъртна опасност да загуби подвижността, която е един от основните му атрибути. Не го оставяй да стане по-голям, Porsche.
КАКВО Е ЧУВСТВОТО НА ПЪТЯ?
Ще навлезем в подходящи подробности за динамиката в раздела „Шофиране“, но си струва да знаете от самото начало, че за поколението 992 GT3 има по-твърдо предимство от 991. Това беше кола, която можете да си представите да използвате всеки ден . 992 е малко по-твърда машина. Винаги сте наясно, че карате нещо, което по-скоро би се разкъсало. В това е невероятно добър. Качеството на кабината и оборудването обаче придават на GT3 страхотна обитаемост – освен това има широка гама от опции, които ви позволяват да конфигурирате колата, за да я направите по-фокусирана върху Touring.
ЧАКАЙТЕ, НЯМА ЛИ ВЕРСИЯ ЗА Touring?
Има. Широко разпространено погрешно схващане е, че Touring е GT3 с по-малък ход, оборудван с по-меки пружини, амортисьори и по-щадяща настройка. Не е. Това е козметичен пакет. Голямото крило си отива и на негово място идва изскачащият спойлер от обикновения 911 плюс уникален капак на двигателя. Външната яркост е буквално такава – алуминий като стандарт, а не черен – а вътрешната кожа е стандартна, а не Race-Tex.
Очевидно можете да разместите всичко това в конфигуратора, да стегнете и завържете своя Touring колкото искате, или алтернативно да го заредите с матрични LED светлини (£2054), задна камера (£876) и BOSE съраунд звук (£ 1002), така че характеристиките отговарят на името малко по-добре. Отново можете да изберете ръчно или автоматично – и в двата случая няма парична санкция.
ДОКАТО СМЕ НА ТЕМАТА, КОЛКО СТРУВА Porsche 911 GT3 (992)?
300 000 + лв. Същото е и за Touring, и за GT3. Някои други цифри може да ви заинтересуват: Porsche претендира за 21,7 мили на галон, но на пътя ще го постигнете доста лесно (23-25 мили на галон). CO2 е 294 г/км. И както вероятно знаете, 911 вече не е малка, изящна кола, той е 4,57 м дълъг и 1,85 м широк.
КАКВА Е ПРИСЪДАТА?
„В свят, който напоследък изглеждаше много далеч от сигурен, е облекчение да знам, че 911 GT3 е толкова сензационно добър, колкото винаги“
Неизбежно започвате да се замисляте къде се вписва тази кола в страхотната схема на нещата на Porsche, дали нещо ще се доближи до 997 GT3 RS 4.0 или може би до 911 R (или честно казано който и ориентиран към пистата 911 го прави най-добре за вас).
От друга страна, тъй като светът на автомобилите се движи неумолимо към пълна дигитализация, електрификация и, Бог да ни помогне, автономност, всичко, задвижвано от двигател с атмосферно пълнене и предлагано с ръчна скоростна кутия, не просто бушува срещу умирането на светлината, а е на практика ходене по вода.
В свят, който през последните години изглеждаше и се чувстваше много далеч от сигурен, е облекчение да знаем, че нашата мощна автомобилна пътеводна звезда е сензационно добра както винаги. 911 GT3 е толкова пристрастяващ автомобил, че искате да се върнете веднага в него веднага след като излезете от него. Невъзможен за сваляне.