Silk Sports Car, бивш Silk-FAW, каза на регионалното правителство, че ще се оттегли от споразумение за производство на plug-in хиперавтомобил с 1400 к.с. Италианската полиция е започнала разследване, се казва в докладите.
Компанията за спортни автомобили Silk, съвместно предприятие, което се надяваше да произвежда електрифицирани спортни и луксозни превозни средства в Китай и Италия, се оттегли от плана за изграждане на хиперавтомобил в италианския регион Емилия-Романя.
Регионалното правителство каза миналата седмица, че е отменило обещанието да внесе 4,5 милиона евро (4,8 милиона долара) в проекта. Местните власти цитираха писмо, изпратено от Silk Sports Car Company, известна преди като Silk-FAW Automotive Group Italy, че възнамерява да се оттегли от споразумението.
В интервю за италианския всекидневник Il Sole 24 Ore Джовани Ламорте, главен финансов директор на Silk Sports Car, каза, че на проекта „не му достига финансиране поради войната [в Украйна]“ и той обеща още новини „до няколко седмици“.
Два източника, близки до въпроса, казаха на Ройтерс, че италианските прокурори разследват проекта Silk-FAW.
Данъчната полиция посети офисите на италианската агенция за обществени поръчки Invitalia миналата седмица, за да събере документи по молба на Silk-FAW за 38 милиона евро публично финансиране за изграждането на завода в град Реджо Емилия, казаха източниците. Компанията не отговори на отделно искане за коментар по въпроса чрез уебсайта на компанията.
Silk-FAW Automotive Group Italy беше контролирана от ирландски финансов холдинг на Джонатан Крейн, американски инвеститор. Според Крейн компанията е съвместно предприятие между неговата собствена компания Silk EV и китайския автомобилен производител FAW, който е един от най-големите в Китай и изгражда водещата марка Hongqi (китайски за „червен флаг“).
През май 2021 г. Silk-FAW обяви, че ще разработва и произвежда електрически и хибридни луксозни хиперколи в Китай и Италия под марката Hongqi. Италианският завод трябваше да бъде построен в Реджо Емилия, в район, известен като Италианската моторна долина, където се намират марки като Ferrari, Lamborghini, Maserati и Ducati.
Компанията нае високопоставени ръководители, включително бившия изпълнителен директор на Ferrari Амедео Фелиса, бившия изпълнителен директор на BMW и Maserati Роберто Федели и бившия изпълнителен директор на Lamborghini Паоло Габриели. Някогашният шеф на стила на Volkswagen Group, Валтер де Силва, имаше консултантска роля.
Silk-FAW показа концептуална версия на плъгин хибридния хиперавтомобил S9, проектиран от де Силва, през септември 2021 г. на Седмицата на дизайна в Милано. Тази концепция беше подобна на тази, показана от FAW на автомобилното изложение във Франкфурт през 2019 г., наречена още S9.
И двата концептуални автомобила имаха едни и същи спецификации: Plug-in хибридно задвижване с V-8 бензинов двигател и два електрически мотора, с комбинирана мощност от 1400 к.с., време за ускорение от 0 до 100 км/ч (0-62 мили/ч) от 1,9 секунди и максимална скорост от 400 км/ч (250 мили/ч).
Silk-FAW планира да инвестира първоначално 1 милиард евро (1,2 милиарда долара) за разработване на гамата S9 и S7 (потенциално включващи купе, SUV и кабриолет), както и изграждането на най-модерно производствено съоръжение и R&D център в Реджо Емилия. По-малките модели S3 и S5 трябваше да се произвеждат в Китай, но да се продават в световен мащаб.

Очакванията за 2023г
Властите на Емилия-Романя обещаха финансова помощ за консолидиране на ролята на региона като автомобилен център. През 2015 г. служители там помогнаха да се осигури инвестицията на Lamborghini в сглобяването на SUV Urus с безвъзмездна помощ от 20 милиона.
Очакваше се производството на Hongqi S9 да започне в началото на 2023 г., но планът така и не се реализира; Silk-FAW дори не е подписал договор за закупуване на земя за завода.
Миналата година много от топ мениджърите напуснаха, като Фелиса и Федели се преместиха в Астън Мартин. Главният оперативен директор Катя Баси, която имаше кариера във Ferrari и Aston Martin, почина миналия ноември след боледуване.
През май 2022 г. Silk-FAW Automotive Group Italy беше преименувана на Silk Sports Car Company, премахвайки един от малкото знаци за китайско участие в проекта.
През юли 2022 г. регионалното правителство на Емилия-Романя потърси уверения от Silk-FAW на фона на опасенията на местните власти, че планът е спрял.
По това време член на борда на Silk-FAW, Li Chongtian, изглежда потвърди пълната подкрепа на FAW за проекта. „Silk и FAW са ангажирани с успеха на нашето партньорство“, каза той в изявление, добавяйки, че групата работи, за да гарантира, че съвместното предприятие разполага с необходимите ресурси, за да изпълни своя бизнес план.
През ноември Hongqi обяви план за пускане на 13 електрически превозни средства до 2025 г., но не спомена съвместното предприятие Silk. В момента Hongqi продава едно превозно средство в Европа, изцяло електрическият SUV E-HS9, в Швеция, Норвегия и Холандия.