Наясно съм, че прекарваме много време в детайлизиране на проблемите и предизвикателствата на EV автомобилистите. Особено в случая с Skoda Enyaq vRS, който през първите няколко месеца при нас претърпя повече от справедливия си дял от проблеми и предизвикателства.

Но след като Yaq се върна в пълно здраве и функционира безупречно, може би е време да отпразнуваме добрите неща за EV автомобилите. Защото има много за харесване.

Да, почти всяка нова семейна електрическа кола на пазара предлага повече мощност и извънредно ускорение, отколкото обикновено семейство би могло да има разумна нужда, но за мен най-удовлетворяващо е нискоскоростното EV.

Ако харесвате въздуха си чист – и ме наричате еко-боец,аз съм фен на Skoda Enyaq, с нея е приятно усещането да спирате и тръгвате през градския трафик, като същевременно генерирате точно нулеви емисии от ауспуха. Знам, че наблюдението не е оригинално, но си струва да си го припомним, когато преобръщаме, да речем, падащия пробег на електромобилите в студено време.

Семейният ми автомобил е стара дизелова Fabia (супермини с черна помпа! Какво връщане назад, нали?). След като се разхождате тихо в Skoda Enyaq, наистина е леко шокиращо да запалите старата Fabia и да бъдете нападнати от шумната, тропаща, стара школа суматоха на превръщането на сложни въглеводороди в движение. Управлението на EV е най-малкото по-приятно изживяване за другите хора, живеещи на вашата улица.

Така че, да, шофирането на EV ми харесва много. EV презареждане, не толкова. Както споменах по-рано, използвам обществено зареждане, за да напълня Enyaq (тук няма алея или стенна кутия). И уау, общественото таксуване скъпо ли е в момента.

Към момента на писане цената на бързото зареждане в Обединеното кралство е около 70 пенса за kWh. Някои са по-лоши: моето местно „съоръжение“ на BP изисква 79p/kWh за привилегията да зареждам при реални 30kW. Но нека се съмняваме в полза на електричеството, наречете го 70p.

Карайте Enyaq с известна предпазливост и ще получите около 3,5 мили на kWh (поне през лятото). Което означава, че с обществено таксуване плащате 20 пенса на миля. Дори ако можете да увеличите ефективността си до 4mpkWh, това пак е 17,5p на миля.

Към момента на писане бензинът е около £1,45 за литър в Обединеното кралство. Това е под лудите скокове на цените от миналото лято, но все още е исторически високо.

Ако сте карали бензинов SUV с размер на Enyaq с такава минимална предпазливост, смятам, че ще получите 45mpg. (Сигурен съм, че някой с по-голям мозък от моя би могъл да изчисли точните съотношения на ефективност, но опитът от реалния свят ми казва, че е в това.)

45 мили на галон при 1,45 паунда на литър е – за смесване на мерни единици по традиционен британски начин – около 14 пенса на миля. Дори ако сте успели да разходите само 40mpg, това е малко над 16p на миля. Така че все още е по-евтино от електрическото.

Домашно зареждане, съвсем различна история. Един приятел (със собствена алея, светкавичният) наскоро купи MG4 и в същото време предоговори тарифата си за домашна енергия. Той получава седем часа извънпиково електричество на ден, което му струва – готови ли сте за това? – 7p за kWh. Една десета от цената на общественото таксуване!

Така че той може да включи своя EV в своята 7kW стенна кутия за една нощ и да добави 49kWh обхват (не е далеч от две трети зареждане в Enyaq) за голямата цена от… £3,43. Около 170 мили обхват, на цената на кафе Starbucks.

Разбирам, че високите обществени разходи за зареждане на електромобили в Обединеното кралство не са  резултат само от безсмислено печелене на доставчиците на таксуване. Постоянният електромъдрец на TG, Пол Хорел, казва, че част от проблема е, че поне във Великобритания цените на електроенергията са обвързани с цената на газа на едро. Без съмнение има основателни причини за това, но звучи по-скоро като обвързване на цените на тофу с цената на говеждото.

Не знам какво е решението. Искам да кажа, да: по-евтино обществено таксуване, моля. Как ще постигнем това, нямам идея. Но докато не го направим, притежаването на EV няма да има финансов смисъл за много хора.